onsdag 3 juni 2015

Ekorren målar med vatten

Att ta en hink med vatten och en pensel ute är någonting många av våra barn uppskattar. Det är en lek och ett experimenterande som de gjort många gånger sedan de skolades in på förskolan. En lek som passar för alla åldrar, men leken utvecklas ju mer barnen lär sig.
 
Jag följer barnen och observerar vad de egentligen skapar med sin hink med vatten och sin pensel
 
Här är ett barn som skriver sin bokstav, systerns bokstav, mammas bokstav, kompisens bokstav... Med vattnet kan man skapa, det torkar, och man kan måla igen
 
 
Man kan även måla med kroppen, handavtryck!

 
"1,2,3,4,5,6,7, det är 7st händer, jag räknar mina fingrar: 1,2,3....!"

 
Ett barn frågar sin kompis "Hur ser ditt namn ut?"
Barnet svarar "Jag ska visa, jag blandar lite vatten och skrapar och skriver,
sen skriver jag E...D....I... T....H"
 
 
Allt detta hände i den fria leken, med lite vatten i en hink och en pensel. Barnen tränar finmotorik, att skriva, att räkna, de kommunicerar, visar, observerar, lär sig, de experimenterar vad som händer om man tar för mycket vatten på penseln, den blir rinnigt, eller för lite, det syns inte när man målar, de ser att vattnet försvinner, dunstar, efter en liten stund.
 
" Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inom­hus som utomhus."
 (Läroplan för förskolan, Lpfö98/10)