Så till situationen. Det var efter maten och alla barn hade kommit igång så fint inne, de pysslades, lektes, dansades och alla var så nöjda. Utom jag, jag ville sååå gärna gå ut. Barnen vet att jag älskar att vara ute. Jag frågade om någon ville gå ut med mig. Ingen ville, och jag muttrade lite med glimten i ögat "åhhh måste ni ha så mysigt och roligt inne." Jag satte mig vid pysselbordet och muttrade lite till, då tittade två barn upp och sa "Men Malin, vill du gå ut får du ju skriva det på önskelistan. " såklart! Det kan jag ju göra. Tack! Så jag skrev en lapp på önskelistan och fortsatte sedan pyssla.
Trots ett långt sommarlov är de fullt medvetna om hur man påverkar verksamheten, och de hjälpte mig när jag hade en önskan 💕
"Förskolan
ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ
och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha
möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar."
( läroplan för förskolan, Lpfö 98/16)
( läroplan för förskolan, Lpfö 98/16)
"2.3 BARNS INFLYTANDE
I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen
av verksamheten.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen
av verksamheten.
Mål
Förskolan ska sträva efter att varje barn
-
utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet
att påverka sin situation,
-
utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans
miljö, och
-
utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom
att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande. "
( läroplan för förskolan, Lpfö 98/16)